Ska du betala tillbaka?

Om du fått ersättning du inte haft rätt till, kan du bli återbetalningsskyldig.

Om du fått ersättning från a-kassan som du inte har rätt till, kan du bli återbetalningsskyldig och eventuellt polisanmäld. Det gäller även om du inte har orsakat den felaktiga ersättningen men har insett eller borde ha insett att ersättningen var felaktig.

När du söker ersättning från oss är det viktigt att du lämnar rätt uppgifter i din ansökan och i dina tidrapporter. Du måste även meddela oss om någonting ändras under tiden du har ersättning, till exempel om du får arbete eller om du ska börja studera eller starta eget företag.

Om du fått felaktig ersättning utreder vi omständigheterna. När vi är klara med utredningen får du ett beslut om återbetalning. Beslutet gäller direkt, även om du begär omprövning eller överklagar. Det innebär att dröjsmålsränta börjar löpa om skulden inte är betald inom 30 dagar.
A-kassan är enligt Bidragsbrottslagen skyldig att göra en polisanmälan vid misstanke om bidragsbrott i samband med ansökningar och utbetalningar av arbetslöshetsersättning.

Om du medvetet eller på grund av vårdslöshet har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter till oss som har betydelse för rätten till ersättning kan du bli utesluten ur a-kassan eller frånkänd ersättning.
Detsamma gäller om du medvetet eller av grov vårdslöshet låter bli att anmäla ändrade uppgifter som har betydelse för rätten till ersättning till oss.
Uteslutning innebär att du inte längre är med i a-kassan. Du kan ansöka om nytt medlemskap direkt efter en uteslutning, men du kan tidigast få ersättning ett år efter uteslutningen. 
Ett beslut om frånkännande innebär att du förlorar din ersättning i minst 45 och mest i 195 ersättningsdagar. Du måste också arbeta i minst 80 dagar innan du kan få ersättning igen.
Du blir också skyldig att betala tillbaka den felaktiga ersättningen. 

Om du begär omprövning eller överklagar ett ärende ändrar vi räntesatsen till anståndsränta. Den börjar gälla från den dag som vi får in din begäran om omprövning eller överklagan, dock tidigast 30 dagar efter beslutet, tills ditt ärende är färdigt.
Om du begär omprövning eller överklagar ett beslut driver vi inte in skulden under tiden ditt ärende hanteras.