Teknisk hjälp

Vanliga frågor och svar

När du loggar in på våra tjänster behöver du en elektronisk legitimation, ett e-ID. Vi godkänner två olika e-ID:n, BankID och Freja e-ID Plus. 

Några enkla tips:
Har du en iPhone/iPad – använd Safari i stället för Google
Har du en Samsung, Sony, Huawei, eller annan Android – Använd Chrome i stället för Google Search

TEKNISKA KRAV

Mina sidor är anpassad för följande webbläsare:

  • Google Chrome, version 40+
  • Firefox, version 32+
  • Internet Explorer, version 10-11
  • Safari, version 7+

Ett e-ID är en elektronisk legitimation. Vi godkänner två olika e-ID:n, BankID och Freja e-ID Plus. E-legitimationerna har fått kvalitetsmärket Svensk e-legitimation som visar att de har granskats och godkänts av staten genom myndigheten DIGG.

Vill du veta mer om de olika e-legitimationerna och hur du skaffar dem kan du klicka på respektive e-ID i listan nedan.

BankID

Freja e-ID

BankID är framtaget och förvaltas av företaget Finansiell ID-Teknik BID AB som ägs av flera svenska banker. Det är idag Sveriges vanligaste e-legitimation.

En förutsättning för att du ska kunna skaffa ett BankID är att du har ett svenskt personnummer och ett svenskt bankkonto. Läs mer på BankID:s hemsida om hur det fungerar och hur du skaffar ett BankID.

Freja e-ID Plus fungerar både som en digital identitetshandling och som en fysisk. Om du har Freja e-ID Plus i din mobil kan du t.ex. visa upp den när du hämtar ut paket på Posten. Den som lämnar ut paketet scannar då en QR-kod som visas på din skärm när du öppnar ID:t.

För att skaffa Freja e-ID krävs det är att du är folkbokförd i Sverige, har en giltig ID-handling, mobiltelefon samt en e-postadress. Läs mer om Freja eID Plus och hur du skaffar det på Vad är Freja eID – Freja

Klicka på Rapportera tid.

Alla veckor finns på ett av tre ställen:

  • Jag vill göra klart - här ser du de veckor som du börjat fylla i men som du inte skickat in.
  • Jag vill tidrapportera - här ser du de veckor som du inte har rört.
  • Inskickade tidrapporter - här ser du alla veckor som du har skickat in till oss.

Klicka på symbolen "V" till höger om den vecka som visas som vald. Då visas alla veckor som ligger som påbörjade.

Om du vill ändra på en redan inskickad tidrapport, gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor och klicka på Rapportera tid. I listan Inskickade tidrapporter ligger alla tidrapporter som du har skickat in.
  2. Välj den tidrapport du vill ändra genom att klicka på den och klicka sedan på knappen Ändra. Nu kan du göra de ändringar du vill. Börja med att ta bort den information du fyllt i och fyll sedan på med den nya korrekta informationen.
    När du är klar, signera och skicka in igen.

För att hitta och skriva ut dina utbetalningsspecifikationer, gör så här:

  1. Logga in på mina sidor
  2. Klicka på Utbetalningar i vänstermenyn. Här hittar du en lista med alla dina utbetalningar.
  3. Välj den utbetalning du vill läsa och klicka på den blå länken till höger där det står specifikation. Du får då upp utbetalningsspecifikationen som en PDF.
  4. Du kan nu välja att spara den på din dator eller att skriva ut den. 

OBS. Tänk på att din dator/mobil/surfplatta måste tillåta cookies och popup-fönster för att du ska kunna se PDF-filer i Mina sidor.

Varje gång du loggar in på Mina sidor ställs det automatiskt om till elektroniska tidrapporter och e-post istället för tidrapporter i pappersformat och vanlig papperspost.
Vill du hellre ha dina tidrapporter i pappersformat kan du välja det i Mina sidor. Men tänk på att om du loggar in på Mina sidor igen ställs det åter om till elektroniska tidrapporter och e-post.
Det innebär att om du vill ha papperskort kan du inte använda Mina sidor.

Kontakta IT-support

Vill du ha teknisk hjälp, fyll i ditt telefonnummer så ringer IT-SUPPORTEN upp dig.