Vanliga frågor om medlemskapet

Vanliga frågor om medlemskapet

Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna som rör ditt medlemskap.

För att få bli medlem hos oss måste du arbeta, eller under din senaste anställning ha arbetat, inom någon av våra branscher eller yrken. De är:

Åkerichaufförer, taxi- färdtjänst- och buss förare, väktare, lager- och terminalarbetare, tidnings- och reklamdistributörer, personal inom civilflyget, däckverkstäder, bensinstation personal, hamnarbetare, renhållningsarbetare, med flera.

Arbetar du inom någon av dessa branscher, eller med något annat som har med transporter att göra, ska du vara medlem hos oss!

Skriv ut, fylla i och posta blanketten Medlemsansökan till

Transports a-kassa, FE 19, 930 88 ARJEPLOG

Du kan få inträde tidigast från den månad som ansökan kommer in till oss.

Om du söker inträde efter att du varit utomlands och jobbat så kontakta någon av våra EU- handläggare för mer information.

Ansök här

Du betalar månadsvis via autogiro, e-faktura eller inbetalningskort. Avgiften ska vara betald den sista dagen i varje månad.

Du kan välja hur du vill betala i Mitt medlemskap.

Är du registrerad i Kivra, kommer din inbetalningsavi att hamna där.

Sedan september 2021 skickar vi ut mail och/eller sms med en swishlänk till de medlemmar som riskerar att bli av med sitt medlemskap på grund av bristande betalning.

Har du fått ett sådant meddelande kan du snabbt och smidigt betala din medlemsavgift genom att klicka på länken i mailet och eller sms:et.

Du har alltid samma OCR-nummer när du betalar in din medlemsavgift. Har du en gammal faktura så hittar du OCR-numret där. Du hittar det också i ”mitt medlemskap” 

 Mitt medlemskap 

Saknar du en e-legitimation, ring oss på 0771-40 30 01 för att få ditt OCR-nummer.  

Betala till kontonummer BG 661-99 69.

Om du missar att betala din medlemsavgift i tid får du en påminnelse. Betala den på en gång.

Skulle du ha tre obetalda månadsavgifter blir du enligt våra stadgar utesluten för bristande betalning. Tänk på att även om du blir utesluten är du betalningsskyldig för dessa tre månader.

Nej, vi är olika organisationer så du måste skicka in en separat inträdesansökan till a-kassan.

Ja, man måste betala avgiften när man studerar.

När du byter från en a-kassa till en annan är det viktigt att du ansöker om medlemskap i den nya i samband med att du avslutar medlemskapet i den gamla.

Till exempel, om du söker inträde hos oss från och med den 1 januari så ska du begära utträde från den 31 december i din gamla a-kassa för att få ett sammanhängande medlemskap. Du kan aldrig få inträde i en a-kassa retroaktivt. Därför är detta jätteviktigt.

Vi kan hjälpa dig med övergången om du kryssar i rutan "Jag vill ha hjälp att byta a-kassa" på medlemsansökan. Du ger oss då fullmakt att begära utträde från din gamla a-kassa.

Ansök här eller ladda hem blanketten Medlemsansökan

Nej, du ska vara kvar som medlem. Om du går ur a-kassan så blir aktivitetsstödet endast 223 kronor per dag.

Du avslutar ditt medlemskap genom att begära utträde. Du kan beviljas utträde från och med den sista dagen i den månaden som din Utträdesansökan kommer in till a-kassan. Utträde kan inte beviljas bakåt i tiden.

Medlemsavgiften betalas för hela den sista månaden.

Har du en e-legitimation avslutar du ditt medlemskap lättast genom att logga in på "Mitt medlemskap" och begära utträde där. Välj ”medlemstid” och avsluta medlemskap.
Saknar du en e-legitimation ska du söka utträde skriftligt.

Utträdesansökan

Tänk på att medlemskapet inte avslutas automatiskt bara för att du slutar att betala. Du kan då istället bli återbetalningsskyldig. Därför är det viktigt att du begär ett utträde via ”Mitt medlemskap” eller skriftligt.

Om du vill begära utträde för att resa utomlands så kontakta våra EU-handläggare för mer information på 0771-40 30 01

Du får automatiskt utträde den sista i månaden innan du fyller 66 år. Däremot måste du själv begära utträde om du vill gå ur a-kassan om du tar ut pension i förtid.

Bli medlem

För att ansöka om medlemskap loggar du in med ditt Bank-ID. Dina uppgifter hämtas automatiskt så du slipper fylla i namn, adress med mera. Om du byter till oss från en annan a-kassa hämtas även information om dina tidigare ärenden. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här

Bli medlem

Saknar du Bank-ID? 
Ring oss på 0771-403001 så hjälper vi dig.